pamarama.reismee.nl

Op naar Borneo!

Op naar Borneo!!!

Vroeg opgestaan in de Cameron Highlands. Niemand weet precies hoe lang het rijden is naar Kuala Lumpur (de tomtom zegt 3 uur maar locals houden het op 5 uur). En het vliegtuig willen we natuurlijk niet missen. De rit uit de bergen is leuk, vrijwel niemand op de weg en lekker veel bochtenwerk. Leuk om te sturen, maar waarom ziet Erna nu zo wit? Af en toe boven op de rem omdat de locals het nodig vinden om gewoon in een haarspeldbocht in te halen (ja zelfs vrachtwagens doen dit)...

De rit neemt ongeveer 4 uur in beslag, inclusief aftanken en zo. Afscheid genomen van onze huurauto en daarna met de bus naar het Air Asia vliegveld. De Airbus vliegt ons in dik 2 uur naar Kota Kinabalu alwaar Olaf, de lokale Nederlander, ons ophaalt - we slapen een nachtje in z'n homestay (soort bed & breakfast). Hij heeft een mooi groot huis, inclusief uitkijktoren, aan een rivier - ook daar weer zo'n grote varaan gespot. Olaf neemt ons mee uit eten in KK - we gaan naar een leuk restaurant waar je zelf je visje uit het aquarium mag zoeken. Een grote red snapper is de klos. Na een kwartier ligt hij te stomen op ons bordje - heerlijk. Zo'n verse vismaaltijd, inclusief nog wat vlees, flesjes bier en vruchtensapjes kost voor 5 personen ongeveer 30 a 35 Euro. Voor lokale begrippen best duur, maar ze hadden ook grote garnalen van 100 ringit per stuk dus als je er daar 4 van op eet ben je dik 100 Euri kwijt...

Ook hebben de avond-food markt gezien - heel leuk en totaal niet toeristisch. Alle vis zo uit de haven op de kade en het fruit vers uit de heuvels. Een kilo vis kost 3 Ringit - da's 75 cent!

Na een goede nachtrust lekker uitgeslapen en eerst eens een kadootje voor Mare gekocht - want over 2 dagen wordt ze alweer vier jaar! Daarna door naar de luchthaven voor de vlucht naar Sandakan...we gaan nu echt de natuur in. Na 40 minuten vliegen met een prachtig uitzicht op de Mount Kinabalu (die met z'n top boven de wolken uitsteekt) zijn we er al. Het resort is wel wat vergane glorie, maar met zwembad en we hebben een mooie kamer. Het eten is hier heerlijk.

Morgen gaan we apies kijken, maar daarover later meer...