pamarama.reismee.nl

Relaxen op de Soutpansberg tussen kunst en groen

Daar ben ik weer met veel indrukken en achterstallige verhalen. Zal flink in de bovenkamer moeten zoeken want de tijd is hier relax and enjoy. Hier is nu bij Madi a Thavha mountain lodge waar wij in het Limpopo house verblijven. Groot en met veel kunst en sfeer gedecoreerd. En open haard en Wifi. De mannen zijn op bird watching tour, vanochtend om half 6 vertrokken. Gisteren zijn we met gids Alfred op Local tour geweest. Ralf bleef liever thuis bij wifi en Wc. Alfred nam ons mee in goed Engels,Venda, soms Suid Africaans en Tsjongaans en zijn 5e taal ben ik vergeten. In de eigen huurauto en druilerig weer, vandaar de groene omgeving, langs markt, textielshops, townships, Mandela houses, Primary school met ster, pottenbakkerij, houtbewerker en een kralen kunstenares. Hier hebben we een olifant kussenhoes gekocht of is het toch een giraf? Gisteravond de haard aan, vis aardappel en spinazie gegeten en graantje de voorste gespeeld.

Dan nu terug in de tijd.

23 augustus wasdag gepland en ongepland lekke band. Ja band is vannacht toch leeg gelopen en onder het afdakje band verwisseld en in het Marloth park zit bij de pomp gelukkig ook een plakmannetje. So far so good hopelijk gebeurd het niet in het Krugerpark.

24 augustus zijn we op eigenwijze tour door het Krugerpark gegaan, Start Orphen gate en via Lower Sabiekamp ontbijt en Skukuzakamp lunch, richting Berg en dal en weerom. Opdracht vind de luipaard is mislukt, maar de gevlekte hyena is afgevinkt in Mare haar Wildboek. Verder veel opstoppingen gespot met wisselend succes, dan liepen de buffels links dichtbij maar stonden de auto s krisras rechts voor een mannetjes leeuw in de verte. En een grote hoge bus blokkeerde de weg en je uitzicht grrrom! Dan maar weer een gravelweg op. Veel vogels gefotografeerd en de natuur was weer heel afwisselend maar stiekem verlangde ik terug naar het Hluwie Hluwie park. Uit onze lodge hadden we een picknick koeltas mee. In het lower sabiekamp hebben we die geplunterd. Naast ons zat een frans gezin en toen die vertrokken stond er nog een rugzak... Ik snel achter ze aan bleek hij niet van hun te zijn. Op het label van 333travel stond Jan Jordaan en een 06 nummer. Gebeld en kwam hij gelukkig aangelopen vanaf het verderop gelegen terras. Oeps gezin was gaan verzitten heel de tas vergeten. Ja spannend he?

Mannen zijn terug. Met vieze broekspijpen en kleine vogeltjes op hun netvlies. De gids had een app met voels en geluiden en ze zijn bij de baobobboom geweest en hebben klipdassen gespot.

25 augustus Mare haar verjaardag. Kado staat thuis een korf en paal, dus na de felicitatie weer verkassen. Via Graskop waar we lunchen bij Harrie s pancake, Mare haar favoriete eten. Verassing! Was het omrijden zeker waard. Zo rijden we een stukje Panoramaroute door de bergen. Vermoeid komen we aan bij de Timbavatielodge waar we half pension hebben geboekt. Dus lekker geen boodschappen doen. Mooi geschilderde rondavels maar de onze is halfrond en we zitten in 2 kamers 2a en 2b en dan is er nog 2c onder 1 dak. En het is heel gehorig. En de buren kakelen aan 1 stuk door en het lijken er meer dan 2. Bobotie en king chicken staan op het menu. Tussen de vuurkorven en bij het zwembad met twee grote groepen Duitsers genieten we van het avonddiner. Geen wifi hier dus pesten met de variant tien wasmachien en op tijd naar bed.

26 augustus ontbijt met pancakes en meloen als extra opties daarna rap door naar het Mowololo Reserve voor rondleiding met gids om half tien. Hier dan eindelijk het luipaard, dus Big5 compleet maar het voelt een beetje als valsspelen zo in een hok. Maar om alle parken zitten toch ook hekken? Onze gids Gordon, de zwarte versie met krulletjes,buik en grapjes, vertelde de verhalen van de dieren. Hij had een hoge uithaal in zijn stem dat maakte het extra grappig. De verhalen van vergiftigingen,klemmen en de onwetendheid van de bevolking zijn al heftig genoeg. De blanke gids ging met een buslading Japanners rond en de derde gids nam een groep donkere afrikanen onder zijn hoede. En wij de rest volgden Gordon naar de gieren, de luipaarden, de cheetahs de servalkat, wilde hond, hyenas en de leeuwen. Met de oudste ging hij grommen. En de kinderen mochten de berghaan aaien. Tenslotte naar de twee honingdassen Stoffel en ... Deze dieren zijn heel slim, behendig, gevaarlijk en cute.Klik klik. Een super ochtend gehad. s Middags de sunset safari gedaan van 15.15 tot 19.30 u. Het was gezellig met een sologroep van 5 Amerikanen die voor de eerste keer op safari waren. Dus veel dieren gefotografeerd ver weg. Ha wij hebben ze veel dichterbij gespot. Maar hun enthousiasme hadden we wat nodig want de gids Eric mocht niet off road en zijn auto had een irritant eng geluid. Na een stop met snacks oa biltong, gezouten en gedroogd vlees in de vorm van een tong en vroeger onder het zadel op de bil bewaard en drinken. Gingen we met grote lamp rijdend op zoek naar dieren maar niks speciaals gezien. Gelijk door naar de boma, kampvuur met stokkenhek rondom voor het avondeten. Vis met filodeeg taartje, daarna o.a. steak, worst en pompoenstukjes en als nagerecht malvapudding met bolletje ijs. Om tien uur heeft Erik op de muur geklopt en verplaatste het geroezemoes zich naar buiten.